چکیده :

مقدمه: اضطراب همواره یکی از مشکلات اساسی و مانع بسیار مهمی بر سر راه نشان دادن توانایی های اشخاص در سطوح مورد انتظار خویش و جامعه ای بوده که در آن می زیسته اند، بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ترس از ارزیابی منفی و اضطراب در دانشجویان پسر دانشگاه گیلان می باشد. مواد و روش: این پژوهش از نوع همبستگی بود، جامعه ی آماری این تحقیق عبارتند از 121 نفر از دانشجویان پسر ورودی سال 1394 دانشگاه گیلان در 5 رشته تحصیلی مقطع کارشناسی شامل: ادبیات فارسی، ادبیات عرب، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات روسی و حقوق بودند که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 92 نفر تعیین شد و با استفاده از روش تصادفی نسبتی تعداد دانشجویان لازم برای نمونه در هر کلاس مشخص گردید. سپس نفرات هر کلاس با روش تصادفی ساده برگزیده شدند. برای تعیین رابطه ی همبستگی از دو پرسشنامه ی ترس از ارزیابی منفی (BFNE) و پرسشنامه ی اضطراب بک (BAI) استفاده شد. در نهایت پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی اسپیرمن مورد تجریه و تحلیل قرار داده شد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش و مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن 0/396 به دست آمده که در سطح خطای 0/01 مورد آزمون قرار گرفت، مشخص شد که در دانشجویان پسر بین ترس از ارزیابی منفی و میزان اضطراب رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج: بنابراین با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که ترس از ارزیابی منفی و اضطراب در عملکردهای روزانه ی دانشجویان پسر نقش مهمی دارد. از این رو دانشجویان قادرند با کنترل بینشِ منفی گرایانه در خصوص قضاوت ها و ارزیابی های دیگران از خودشان در انجام تکالیف محوله بهتر عمل نمایند.

کلید واژگان :

ترس از ارزیابی منفی، اضطراب، دانشجویان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک