چکیده :

عرفان و تصوف به عنوان شاخهای از دانش بشری جایگاهی مناسب برای بيان افكار و اندیشههای عارفان بوده و بنا به دریافت های خاص آنان موجب ظهور تعاریف و اصطلاحات عرفانی گردیده است. اگرچه در ظاهر گفتههای عارفان با یكدیگر متفاوت بوده و با الفاظ و عبارات گوناگونی بيان شده ولی یك مقصود را در برداشته است .یكی ازاین اصطلاحات تجلّی است که عارفان بااشاره به آن کيفيت دید و دریافت خود ازحق تعالی و ظهور او در عالم را بيان کرده وبا درک واتصال خود به مبدأ وجود مقدمات قرب خود را به حق فراهم میسازند. نگارنده در مقاله حاضر میکوشد تا دیدگاه شبستری را، راجع به تجلّی حق تحليل کند و برای تبيين بهتر مطلب از کتاب و سنت بهره میجوید. شبستری علت پيدایش همهی موجودات را تجلّی حق میداند که به دو صورت تعبير فيض اقدس: ظهور حق در صور اعيان ثابته در حضرت علم و فيض مقدس: ظهور حق به احكام و آثار اعيان ثابته از عالم عين تحقق میپذیرد

کلید واژگان :

تجلّی،شبستری،نظام مظهریت، اعيان ثابته، انسان کامل



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک