چکیده :

شکل گیري یک خوشه بر اساس اصل کارایی جمعی و مبتنی بر تمرکز جغرافیایی شرکت هاي هم تخصص و ایجاد مجموعه اي متعامل، با تهدیدها و فرصت هایی مشترك می باشد. در دنیاي در حال تحول امروز، شرایط اقتصادي، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی به گونه اي است که حل مشکالت و تنگناها، راه حل هاي جدید و متفاوتی را طلب می کند. درچنین فضایی و با توجه به افزایش عدم اطمینان محیطی، تغییرمداوم و چالش هاي مختلف، اکثر سازمان ها به ویژه کسب و کارهاي کوچک براي اینکه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و خود را با تحوالت سریع انطباق دهند، بایستی گرایش به سمت نوآوري داشته باشند . خوشه سازي باعث موفقیت در بازار رقابتی شده و شرکت ها می توانند مشکلات خود را در زمینه هاي مربوط به ریسک هاي همراه با کاهش شدید تقاضا و اطلاعات بازار حل نمایند یکی از راهکارهاي توسعه پایدار، جهت دهی صنایع کوچک و متوسط به سمت خوشه شدن می باشد .خوشه هاي کسب و کار، الگویی نوین از توسعۀ اقتصادي در جهان به شمار می روند .در سال هاي اخیر سیاستگذاران کشور ما نیز به این الگو توجه بسیاري داشته اند .براین اساس، این پژوهشدر پی آن است که با استفاده از تجربیات کسب شده در زمینۀ [ توسعۀ خوشه هاي کسب و کار در ایران، الگویی را نیز براي توسعۀ پایدار خوشه هاي کسب و کار در کشورمان پیشنهاد کند

کلید واژگان :

خوشه هاي کسب و کار ، توسعه منطقه اي ، کار آفرینی ، عامل توسعه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک