چکیده :

هدف این پژوهش پیش بینی تنیدگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا در دانش آموزان دوره دبیرستان با میانجیگری تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان دوره دبیرستان شاغل به تحصیل در آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1400با روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 300 نفر بود.برای بررسی تنیدگی تحصیلی از پرسشنامه انگ و هوان (2006) فرسودگی تحصیلی، از پرسشنامه برسو و همکاران (1997) ،اضطراب کرونا از پرسشنامه 18 سؤالی علیپور و همکاران(1398) وتاب آوری تحصیلی از پرسشنامه 29 سؤالی ساموئلز (۲۰۰۴) با روش آماری معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد: رابطه بین تنیدگی تحصیلی و اضطراب کرونا (جسمانی و روانی) مثبت و معنادار ،رابطه بین تنیدگی تحصیلی و تاب آوری منفی و در سطح معناداری ، رابطه بین فرسودگی تحصیلی و اضطراب کرونا (جسمانی و روانی) مثبت و معنادار ،رابطه بین فرسودگی تحصیلی و تاب آوری منفی و در سطح معناداری ،رابطه بین اضطراب کرونا و تاب آوری منفی و در سطح معناداری می باشد. براین اساس در آزمون فرضیه پژوهش چنین نتیجه گیری شد تاب آوری تحصیلی نقش میانجی در کاهش تنیدگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در اضطراب ایجاد شده از شرایط پاندمی کرونا دارد.

کلید واژگان :

تنیدگی تحصیلی ، فرسودگی تحصیلی ، اضطراب کرونا ، تاب آوری تحصیلی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک