چکیده :

این پژوهش با نگاهی انتقادی به نسل چهارم تئورهای انقالب و تکیه بر تعاریف ارائه شده از مفهوم »ایدئولوژی« در اندیشه اجتماعی به تجزیه و تحلیل نقش باورهای مذهبی به عنوان ایدئولوژی انقالب پرداختوه اسوت. فرضویه ایون پژوهش چنین است: در درجه نخست ایدئولوژی مفهومی اصیل و داری ماهیوت مفهوومی مشوخص در بسویاری از نظریه پردازیهای انقالب نمی باشد . ثانیا اگرچه با شکل گیری نسل جدید نظریات انقالب عطوف ت وجوه بوه نقوش باورها صورت گرفت اما عمده آثار تحلیلی هم به لحاف نظری وهم به لحاف روش شوناختی همچنوان پوای بنود بوه شیوههای ساختارگرایانه بوده اند. همچنین بر اساس بررسی مفهومی ایدئولوژی در اندیشه اجتماعی میتوان چشوم اندازهای نظری معطوف به ایدئولوژی ونقش باورهای مذهبی در مطالعات انقوالب ایوران را در سوه رویکورد جامعوه شناختی، روانشناختی و فرهنگی نمادین طبقه بندی کرد. رویکورد جامعوه شوناختی اغلوب متواثر از آثوار موارکس ایدئولوژی را ابزار همبستگی اجتماعی، بسیج تودههوا و توجیوه یوا رد مشوروعیت حواکم تلقوی موی کنود، رویکورد روانشناختی ایدئولوژی را پاسخی به فشارهای روانوی ناشوی از محرومیوت ونارضوایتی موی دانود ورویکورد فرهنگوی نمادین ایدئولوژی را در رابطه با نظام فرهنگی وعناصر ذهنی- محیطی یوک جامعوه موورد بررسوی قورار موی دهود. بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان میدهد اغلب مطالعات تحلیلوی مربووط بوه انقوالب ایوران بور اسواس رویکرد جامعه شناختی وروانشناختی به نقش ایدئولوژی شیعی و مذهب تشی درانقالب ایوران پرداختوه انود وآثوار محدودی از منظر رویکرد فرهنگی نمادین به ایدئولوژی و باورهای شیعی اخت اص دارند. به عبارتی در برداشوت از نقش فرهنگ و ایدئولوژی در تحلیل انقالب اسالمی ایران، نوعی نگرش کارکردگرایانه و ابزاری بر نگرش فرهنگوی و معنا گرا غلبه دارد. در حالیکه رویکرد فرهنگی، نمادین میتواند راوی ذهنیت تاریخی و فرهنگی باشد کوه مفواهیم ایده ال مردم در جهت عدالت و سیاست را شناسایی کرده و به ت ویر میکشد.

کلید واژگان :

روش شناسی. رویکرد فرهنگی نمادین . مطالعات انقلاب .



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک