تأثیر تعلق خاطر بر رفتار شهروندی سازمانی جهت طراحی الگو استراتژیک ارزشیابی عملکرد (مطالعه موردی: فرماندهی انتظامی استان مرکزی؛
1399/07/09 21:34:58
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی
سال طرح : 1399
مشاهده سایر طرح های mahtab eshghiaraghi
در این پژوهش بر آن شدیم تا تاثیر تعلق خاطر (متغیر مستقل) بر رفتار شهروندي سازمانی یگان های ناجا استان مرکزی (بعنوان متغیر وابسته) را بررسی کنیم همچنین دست یابی به الگوی ارزشیابی عملکرد جامع، قابل اعتماد و انعطاف پذیر یکی از دغدغه های فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان مرکزی می باشد تا به وسیله آن اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه عملکرد امروز خویش به دست آورده و با نگاه به آینده، به سمت بهبود مستمر گام بردارد. کوتاه ترین راه رسیدن به اهداف اساسی آن است که ارزشیابی عملکرد در راستای استراتژیک سازمان باشد زیرا برنامه ریزی استراتژیک، کنترل و اجرای برنامه ها و عملکرد فرآیندها، ضامن تحقق اهداف استراتژیک و چشم انداز هر سازمانی است. رسیدن به این الگو نیاز به شناسایی ابعاد، مولفه ها و روابط بین آنها دارد لذا مي بايستي این ابعاد، را شناسایی و اهمیت و میزان تأثیر هرکدام را تعیین نمود. این تحقيق از نظر فلسفی ساخت گرا و از نظر رویکرد قیاسی استقرایی است، ابزار گردآوری داده ها بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه است. زیرا برای طراحي و توسعه الگوی استراتژیک ارزشیابی عملکرد نیروی انتظامی استان مرکزی، نيازمند مطالعه دقيق اين سازمان هستيم. جامعه آماری این تحقیق بالغ بر250 نفر می باشند که عبارتند از: فرمانده محترم ناجا استان، معاونین و روسای ناجا و اساتید مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی استان مرکزی و کارکنان خبره انتظامی استان مرکزی، همه اعضای این جامعه دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری بوده و دارای حداقل5 سال سابقه مدیریتی در سطوح کلان و راهیردی می باشند. در این تحقیق، براي تجزیه و تحلیل داده هاي بدست آمده از نمونه ها در بخش دوم تجزیه و تحلیل داده ها هم از روش هاي آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 22 اقدام نموده ایم. براي آزمون فرضیه های تحقیق از فنون آماراستنباطی ازروش رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به جداول سطح بندي مربوط به ابعاد ورودی موثر بر ارزشیابی عملکرد یگان های ناجا استان مرکزی، سطح هر يك از ابعاد ورودی موثر بر ارزشیابی عملکرد یگان های ناجا استان به صورت زير است: سطح يك: ظرفیت و توان، فرآیندهای داخلی. سطح دو: توانمندسازی و یادگیری. سطح سه: بودجه و اعتبارات، سیاست ها و قوانین. سطح چهارم: رفتار شهروندی سازماانی، تعلق خاطر، منابع شغلی، الزام های شغلی، منابع شخصی و منابع سازمانی.
کلمات کلیدی: رفتار شهروندی، تعلق خاطر، ارزشیابی عملکرد، توانمندسازی، استراتژیک