IMG_20190626_145508_575.jpg

فروشگاه آنلاین حسن نظام محله - جزییات محصول روش های خالص سازی و کشت ریزجلبک

نام کالا :
روش های خالص سازی و کشت ریزجلبک
دسته بندی :
مقاله
قیمت :
300,000 ریال
نوع:
دیجیتال
کلمات کلیدی :
ریزجلبک, کشت, بیوراکتور, سنجش متابولیت, جداسازی,
توضیحات :

برای کشت سلول بایستی ابتدا شرایط مناسب فیزیکی (همانند درجه حرارت محیط، شدت نور، میزان رطوبت و غیره) و شیمیایی (نوع محیط کشت، pH محیط و …) مناسب هر سلول را شناسایی کرد و سپس با رعایت اصول زیستی و استاندارد های GMP به کشت سلول پرداخت.

با توجه به ماهیت دستگاهی و پیچیدگی فناوری های کشت، نگهداری و فراوری سلول، انواع بسته های آموزشی مقدماتی در زمینه های گوناگون (استریلیزاسیون وسایل محیط کشت، شیوه تلقیح سلول به محیط کشت، تهیه بیوراکتور و یا فرمانتور و سنجش فعالیت های سلولی و غیره) توسط مجموعه زیست هاب تهیه و به پژوهشگران گرامی عرضه می شود.

توضیحات کامل :

مقدمه

ریزجلبک ها، جاندارانی هستند که تقریبا در همه جای کره زمین پیدا می شوند از یخ ها در قطب گرفته تا چشمه های آب گرم، آب های شیرین، آب های شور، رودخانه ها، اقیانوس ها، پشت سدها، فاضلاب ها، صخره ها، تپه های نمکی، مناطق ساحلی، خاک ها و غیره. این موجودات تک سلولی آغاز کنندگان حیات بر روی این کره خاکی بوده اند.

رشد سریع و ساختار ساده، آنها را برای کاربردهای بیوتکنولوژی بسیار جذاب می کند. اجزای سلولی آنها از جمله کربوهیدرات ها، لیپیدها و متابولیت های ثانویه ای مثل کاروتنوئیدها در صنایع مختلف از جمله سوخت های زیستی و مصارف خوراکی و دارویی دارای اهمیت است.

ریزجلبک ها از نظر تنوع زیستی، زیستگاه، نیاز های غذایی و متابولیت های تولیده کننده به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. جداسازی و خالص سازی گونه های مورد نظر از مراحل ابتدایی و  اصلی استفاده از آنها در کاربردهای صنعتی است. لذا در این مقاله آموزشی قصد داریم به تشریح روش های جداسازی و چگونگی تکثیر ریزجلبک ها بپردازیم.

اهمیت این کاربرد از اینجا نشات می گیرد که از نظر زیست محیطی انتقال یک گونه ریزجلبکی از یک منطقه با یک زیست بوم خاص (برای مثال شمال ایران) به منطقه دیگر با زیست بوم متفاوت (برای مثال خوزستان در جنوب ایران) درست نیست و ممکن است مشکلات عدیده ای برای آن منطقه ایجاد کند.

همانند انتقال گونه آزولا به تالاب آستارا در شمال کشور که مشکلات بسیاری برای منطقه ایجاد نمود. از سوی دیگر، کشت سویه های بومی به دلیل اینکه طی سالیان متمادی با آب  و هوای منطقه سازگار شدند به مراتب بیشتر از رشد سویه های غیربومی است.

فهرست مطالب

1- مقدمه

2- جداسازی و خالص سازی سویه های ریزجلبک

2-1 نمونه برداری

2-2 جداسازی

2-3 جداسازی تک سلول

2-3-1 رقیق سازی پیاپی (Serial Dilution)

2-3-2 کشت خطی (Streak Plate)

2-3-3 سانتریفیوژ بر اساس چگالی سلولی

2-3-4 محیط غنی شده (Enrichment media)

2-3-6 دستکاری میکروسکوپی (Micromanipulation)

2-3-7 فلوسایتومتری

2-4 انتخاب گونه ها و شناسایی ویژگی های ریزجلبک

3- اندازه گیری رشد ریزجلبک

3-1 اسپکتروفتومتری

3-2 گراویمتری یا وزن سنجی

3-3 شمارش سلولی

3-4 فلوسایتومتری

3-5 اندازه گیری نرخ رشد ویژه

4- فنون کشت ریزجلبک

4-1 مواد مغذی مورد نیاز ریزجلبک

4-1-1 محیط کشت برای ریزجلبک

4-2 سیستم های کشت جلبک

4-2-1 استخرهای سرباز

4-2-2 فتوبیوراکتورها

4-3 فاکتورهای محدود کننده رشد ریزجلبک

4-3-1 شدت و نوع نور

4-3-2 طول دوره روشنایی

4-3-3 دما

4-3-4 pH

4-3-5 آشفتگی یا به هم خوردن محیط

4-3-6 شوری

4-3-7 تبادل هوا (CO2  و  O2)

4-3-7 آلودگی