چکیده :

هدف این مطالعه برنامه درسی گرایشی مقطع کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان می‏باشد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی به شمار می رود. كليه فارغ‏التحصیلان مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در سه دوره متوالی جمعاً به تعداد 120 نفر به عنوان جامعه آماري در نظر گرفته شد. از این تعداد با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 92 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و با استفاده از روش نمونه¬گیری کاملاً تصادفی انتخاب گردیدند. براي اجراي پژوهش از پرسشنامه¬ای محقق ساخت استفاده شد که در آن دو مولفه اصلی کیفیت از دیدگاه بانک جهانی یعنی عملکرد (دستاوردهای یادگیری) و محیط یادگیری (درونداد و فرآیند) توسط شاخص¬های تدوین شده و با مقیاس پنج درجه¬ای لیکرت سنجیده شد. روایی پرسشنامه توسط پنلی از متخصصان و پایایی آن به وسیله انجام مطالعه‏ای پیشآهنگ و ضریب آلفای کرونباخ (بیش از 7/0 برای تمامی متغیرها) مورد تایید قرار گرفت. داده¬هاي حاصل از پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS (V20) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج نشان داد اکثر پاسخگویان تمایل به درج نام رشته گرایشی در گواهی‏نامه پایان تحصیلات خود داشته و از نظر آنان وجود این دروس مفید می‏باشد. با وجود این‏که از دیدگاه پاسخگویان متغیر محیط‏یادگیری در وضعیتی نامطلوب و متغیر دستاوردهای یادگیری و کیفیت کلی دروس گرایشی در وضعیتی مطلوب ارزیابی شده است، پاسخگویان اعلام داشتند که اعضای هیئت علمی سایر رشته‏ها دیدی مثبت نسبت به دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی نداشته و همچنین اعلام داشتند که دروس گرایشی در وضعیت فعلی خود نمی‏تواند دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده نماید. نحوه انتخاب دروس گرایشی و نوع فعالیت خانوادگی تفاوت آماری معنی‏داری را در میانگین متغیرهای اصلی مطالعه ایجاد نمود.

کلید واژگان :

دروس گرایشی، رشته ترویج و آموزش کشاورزی، برنامه‏ریزی درسی، کیفیت، بانک جهانی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک