چکیده :

هدف از تحقيق حاضر، تعيين سهم نسبي هويت تيمي از عوامل مديريتي باشگاه هاي حاضر در ليگ برتر فوتبال ايران است. اين تحقيق توصيفي– پيمايشي و از نوع تحقيقات كاربردي است. جامعة آماري تحقيق هواداران ليگ برتر فوتبال ايران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول آماري تخمين زده شد و تعداد 865 نفر به دست آمد. ابزار اندازه گيري دو پرسشنامة عوامل مديريتي باشگاه چن ( 2007 ) و پرسشنامة هويت تيمي ون و برانس كومب ( 1993 ) بود كه اعتبار و روايي آن به منظور اجراي اين تحقيق 0). براي تحليل داده هاي / 0 و در مقياس هويت تيمي 78 / آزمون شد (ضريب آلفاي كرونباخ در مقياس عوامل مديريتي باشگاه 86 نسخة 15 استفاده شد و با استفاده از آزمون هاي آماري از جمله همبستگي پيرسون، رگرسيون خطي و SPSS حاصل از نرم افزار رگرسيون چندگانه نتايج به دست آمد. نتايج نشان داد كه بين پنج عامل مديريتي باشگاه با ميزان هويت تيمي هواداران همبستگي از بين اين عوامل، عامل جذابيت بيشترين و قويترين رابطه را با هويت تيمي هواداران ؛(P = 0/ مثبت و معناداري وجود دارد ( 01 دارد. همچنين، براساس نتايج آزمون رگرسيون چندگانه عوامل جذابيت، رسانه و وابستگي مديريت باشگاه پيشگويي كنندة خوبي از ميزان هويت تيمي هواداران بودند. اين عوامل به طور كلي بيش از 40 درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين كرد هاند. براين اساس، محققان اظهار مي كنند كه اين ابعاد عامل حصول موفقيت در جهت حفظ و ايجاد هواداران با هويت تيمي بالا هستند. به عبارت ديگر، اين عوامل كليدهاي اساسي تشخيص بهترين راهبردها براي باشگاهها هستند و مزاياي زيادي از جمله كسب درآمد بيشتر، جذب سرمايه، فروش بليت بيشتر و... دارند.

کلید واژگان :

باشگاه فوتبال، عوامل مديريتي، ليگ برتر، هواداران، هويت تيمي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک