چکیده :

هر چند سنایی پیشرو شعر عرفانی است و نقش او در تدوین بوطیقاي شعر عرفانی سرنوشتسـاز است،اما نباید از نظر دور داشت که اوبرآمده از دل یک سنّت ریشهدارفکري است که نشانههـاي زبانی آن را در مکتوبات عرفانی و کلامی پیش از وي میتوان مشاهده کرد. پرسـش اصـلی مقالـه ،دقیقاً همین جا شکل میگیرد: آیا میان درونمایههاي حدیقۀسنایی، بـه عنـوان نقطـۀ عطـف شـعر عرفانی، با آثارعرفانی و کلامی پیش از وي شباهتها و اشتراکاتیوجود دارد؟ براي یافتن پاسـخ ،ابتدا مضامین مشترك حدیقه را با آثار عرفانی وکلامـی برجسـتۀ پـیش از وي اسـتخراج کـرده و سپس دادههاي موجود را در سه سطح بررسی کردهایم: تشبیهات، حکایتهـا و مضـامین مشـترك دیگر. پرسش بعدي این است که آیا بر این اساس،میتوان منابع احتمـالی را کـه در شـکل گیـري منظومۀفکري سنایی نقش داشتهاند، تعیین کرد؟ بسامد تکرار نام یک اثر مـی توانـد معیـار مناسـبی براي پاسخ به این پرسشباشد. بدینمعنا که در بررسی منابع پیش از وي، هر چه نام اثـري بیشـتر تکرار شود، احتمال اینکه آن اثر جزء منابع فکري سنایی بودهباشـد، بیشـتر مـی شـود و بـالعکس .نمودار پایانی تا حدودي این مسئله را روشن میکند.

کلید واژگان :

سنایی غزنوي، حدیقه الحقیقه ، برر سی مقایسه اي، منابع فکري سنایی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک