چکیده :

یکی از گسترد هترین اختلالات در کودکان پیش از دبستان، ناتوان یهای عصبی - روا نشناختی است. اختلال در انجام حرکات ادراکی-حرکتی، از نشان ههای این ناتوانی در کودکان است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر فعالی تهای بدنی منتخب بر مهار تهای ادراکی-حرکتی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصبی - روا نشناختی تحولی پیش از دبستان بود. روش بررسی این مطالعه از نوع تجربی با پی شآزمون و پ سآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را كلیه كودكان پی شدبستانی 5 تا 6 ساله مهدكود کها و مراكز پی شدبستانی شهرستان بابل در سال 1392 تشکیل م یدهد. برای انتخاب نمونه 120 نفر از والدین کودکان پرس شنامه عصبی - روا نشناختی كانرز را تکمیل کردند و 30 کودک ب هطورتصادفی )از طریق نمون هگیری دردسترس( از میان كودكانی كه نمره بیشتری در این پرس شنامه دریافت كردند و شرایط حركتی مناسب نداشتند، ب هعنوان ملاک ورود به تحقیق انتخاب شدند و ب هطورتصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برنامه حرکتی منتخب در این تحقیق، برنامه حرکتی اسپارک شامل فعالی تهای تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان بود و به مدت 15 جلسه )هر جلسه 45 دقیقه و به مدت 35 روز( روی گروه آزمایشی اجرا شد. برای ارزیابی مهار تهای ادراکی-حرکتی کودکان، از آزمون حرکتی لینکلن-اوزرتسکی استفاده شد و داد هها با روش کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافت هها نتایج ب هدس تآمده نشان داد که برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهار تهای ادراکی- حرکتی کودکان دارای ناتوان یهای یادگیری و تنها در مؤلفه سرعت حرکت، تفاوت معناداری به دست نیامد. )P>0/ عصب -روا نشناختی مؤثر است ) 05 نتیج هگیری با توجه به نتایج ب هدس تآمده، از این پژوهش م یتوان نتیجه گرفت که انجام فعالی تهای بدنی و ورزشی ب هعنوان بخش ضروری و اصلی برنامه روزانه این کودکان، م یتواند نتایج سودمندتری برای آنها ب ههمراه داشته باشد.

کلید واژگان :

ناتوان یهای یادگیری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک