چکیده :

بخش كشاورزي يكي از مهمترين بخش هاي اقتصادي است كه سهم ديرينه اي در سبد صادراتي كشورها داشته است. در حال حاضر يكي از استراتژي هاي مهم در توسعه صادرات كشورها، توسعه صادرات محصولات كشاورزي است كه همواره در برنامه هاي توسعه اقتصادي كشورها مورد تاكيد قرار گرفته است كه مي بايست به صورت جهشي رشد يابد. اما اين سياست بدون شناسايي و تشخيص عوامل موثر و مهم بر صادرات نمي تواند عملي شود. لذا در راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله و تقويت بخش كشاورزي و افزايش صادرات محصولات اين بخش به بررسي و تجزيه و تحليل نقش فناوري بر صادرات كشاورزي كشور هاي منتخب آسيا و اروپا با محوريت كشور ايران طي دوره زماني 2009- 1995مي-پردازيم. نتايج مطالعه حاكي از آنست كه وضعيت كشور هاي منتخب آسيايي در مقايسه با كشور هاي اروپايي در شاخص هاي فناوري و صادرات محصولات كشاورزي نامطلوب مي باشد. همچنين بر اساس نتايج مطالعه، كشورهايي كه در حمايت از فناوري ها موفق تر عمل كرده اند، داراي ميزان صادرات محصولات كشاورزي بهتري هستند. لذا جهت توسعه صادرات محصولات كشاورزي و استفاده مطلوب از پتانسيل اين بخش ، ضروري است كشور هاي مورد مطالعه با تقويت و به خدمت گرفتن مولفه هاي فناوري و دانش در اين بخش ، در جهت افزايش عملكرد در هكتار و افزايش قدرت رقابت پذيري محصولات كشاورزي در بازار هاي جهاني گام بردارند.

کلید واژگان :

کليدواژگان: شكاف فناوري، رقابت پذيري، صادرات محصولات كشاورزي، كشورهاي منتخب آسيايي و اروپايي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک