چکیده :

یکی از راه هاي دستیابی به موفقیت رقابتی در عرصه تجارت بین الملل، کسب مزیت رقابتی به شکل هزینه هاي پایین تر تولید یا ارائه تولیدات متنوع و ارزان قیمت در یک کشور می باشد. براي حفظ این مزیت، کشورها می بایست به مزیت هاي رقابتی پیچیده تر در دوره اي بلندمدت بیندیشند که یا از طریق عرضه کالاها و خدمات جدید و یا از طریق تولید کالاها و خدمات با کارآیی بالاتر به دست می آید. در هر دو زمینه نیاز به نوآوري هاي جدید، امري ضروري است. اقتصاددانان عوامل متعددي را بر میزان و نحوه ارائه نوآوري موجود در جوامع ذکر می نمایند و مؤلفه هاي جمعیت شناختی را نیز یکی از عوامل حائز اهمیت در بررسی سطح نوآوري ها قلمداد می نمایند. اما تاکنون مطالعه جامعی در خصوص نقش مؤلفه هاي جمعیت شناختی بر شاخص هاي نوآوري انجام نشده است. لذا تحقیق حاضر، درصدد ترسیم جایگاه مؤلفه هاي جمعیت شناختی ازقبیل جمعیت کل و نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت بر شاخص هاي نوآوري در کشورهاي منتخب پرجمعیت و کم جمعیت طی دروه زمانی 2009 بیانگر آن است که بطور کلی، مؤلفه هاي جمعیت شناختی اثر مثبتی بر شاخص هاي نوآوري بجاي میگذارند. علیرغم این موضوع، در جمهوري اسلامی ایران که در مقایسه با کشورهاي کم جمعیت مورد مطالعه، داراي جمعیت بالاتري است؛ مؤلفه هاي جمعیت شناختی تأثیر چندانی بر شاخص هاي نوآوري نداشته اند.

کلید واژگان :

مؤلفه هاي جمعیت شناختی، نوآوري، حق ثبت اختراع، جمعیت کل، اقتصاد دانش بنیان.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک