چکیده :

چكيده اختلال نارسایی ‌‌توجه- بیش‌فعالی براي بسياري از کودکان مشكلات زيادي ايجاد مي‌كند و بر عملكرد شناختي، اجتماعي، هيجاني، خانوادگي و سپس در بزرگ‌سالي بر عملكرد شغلي و زناشوئي آن‌ها تاثير سوء مي‌گذارد. جامعه آماري شامل همه مادران داراي كودك پسر مبتلا به اين اختلال در دوره مدارس ابتدائي شهر كاشان بود. روش نمونه‌گیری، داوطلبانه و جایگزینی اعضای نمونه تصادفی بود. 36 نفر از 80 مادر مراجعه‌كننده به مراكز كه بر پايه ملاك‌هاي تشخيص راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی- نسخه چهارم و مقياس كانرز والدين، داراي كودكان با اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی بودند؛ به صورت تصادفي در 2 گروه آزمایش (18 نفر) و گروه کنترل (18نفر) جایگزین شدند. در مرحله پيش‌آزمون، مقياس كانرز والدين براي كل مادران اجرا شد. گروه آزمايش طي هشت جلسه تحت درمان شناختي– رفتاري قرار گرفت. پس از پايان جلسات دوباره مقياس كانرز والدين براي هر دو گروه اجرا شد. نتايج تحلیل کوواریانس نشان‌‌ داد كه نشانه‌های نارسایی توجه- بیش‌فعالی در كودكاني كه مادران‌شان در گروه آزمايش قرار داشتند نسبت به گروه كنترل كاهش پيدا‌ كرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که درمان شناختی- رفتاری والد محور در کاهش نشانه‌های اختلال نارسایی توجه- بیش‌فعالی کودکان موثر است.

کلید واژگان :

واژگان کلیدی: اختلال نارسایی‌توجه- بیش‌فعالی، رويكرد شناختي – رفتاری.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک