چکیده :

روستاهاي شمالي استان تهران همانند بسياري از مناطق روستايي ايران به­رغم برخورداري از امكانات بالقوه، داشتن جاذب هاي فراوان گردشگري و نزديكي به كانون هاي پرجمعيت شهري، فرصت هاي بسيار مناسب براي توسعه ي گردشگري را داراست. اما با اين وجود، تاكنون اقتصاد گردشگري در اين روستاها جايگاه واقعي خود را نيافته است. هدف تحقيق حاضر، شناسايي وضعيت مولفه­هاي جذب گردشگر در روستاهاي شمال تهران و تعيين اولويت­هاي برنامه­ريزي براي جذب گردشگر به اين روستاها مي­باشد. در اين تحقيق با استفاده از پرسش نامه­اي با 46 سوال، موضوع از ديدگاه 40 تن از كارشناسان معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع­دستي و گردشگري استان تهران بررسي شد. بعد از تشخيص مناسب بودن داده­هاي مربوط به مجموعه متغيرهاي مورد تحليل، از آزمون­هاي تحليل عاملي براي تعيين عوامل اثرگذار و از آزمون فريدمن براي اولويت­بندي ميزان تاثير مولفه­ها در توسعه ي گردشگري روستاهاي شمال تهران استفاده شد كه نتايج حاصل، حاكي از اهميت بالاي مولفه­هاي مردم و كاركنان و تبليغات مي­باشد. هم­چنين به­منظور تعيين اولويت­هاي برنامه­ريزي براي جذب گردشگر از روش فولر سلسله مراتبي استفاده شده كه بر اين اساس، مولفه تبليغات بالاترين اولويت را به­خود اختصاص داد.

کلید واژگان :

بازاريابي گردشگري روستايي؛ تحليل عاملي؛ مدل فولر؛ روستاهاي شمال تهران



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک