چکیده :

مقدمه: یکی از روش های ارزشیابی خدمات، سنجش میزان رضایتمندی از کیفیت ارائه آنها می باشد. رضایتمندی بیمار مفهومی است که امروزه در مراقبت های پزشکی اهمیت بسیار ویژه ای یافته است و این امر در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. لذا این مطاله با هدف بررسی میزان رضایتمندی از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی شهرستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است. روش کار: در این مطالعه مقطعی جهت بررسی رضایتمندی بیماران از پرسشنامه پایا و روای مقیاس رضایتمندی مراقبت های اورژانسی استفاده شد. این پرسشنامه متشکل از 33 سوال بود که 6 سوال جهت بررسی اطلاعات دموگرافیک و مابقی در حیطه های مختلف شامل وضعیت وسیله آمبولانس، نحوه برخورد تکنسین ها، میزان حرفه ای بودن، عملکرد تکنسین ها، کارایی اورژانس و یک سوال درباره میزان رضایت کلی از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی بود. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آماره های توصیفی و تست های مناسب مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: کل ماموریتهای انجام شده در این مقطع زمانی 12891 مورد بود. بیشترین ماموریتها متعلق به شهرستان اراک ) 98 %( و کمترین آنها متعلق به شهرستان آشتیان ) 6/%( بود. تعداد 399 نفر در این مطالعه شرکت کردند. اکثر بیماران شرکت کننده در این مطالعه ) 86 %( مرد بوده و بیشتر آنها %89 ( مدرک تحصیلی زیر دیپلم داشتند. همچنین اکثر ) 82 %( آنها سابقه بستری در بیمارستان نداشته و تعداد متاهل ها بیش از مجرد ( > 0/ ها بوده است ) 31 %(. نمره کل رضایتمندی با جنس ) 001 p > 0/ (، وضعیت تاهل ) 001 p > 0/ (، سطح تحصیلات ) 001 p (، محل > 0/ زندگی ) 001 p = 0/ ( و سابقه برخورد با اورژانس ) 018 p( ارتباط دارد. بر این اساس زنان، متاهلین، افراد دارای سطح تحصیلات پایین تر و کسانی که دارای سابقه برخورد با اورژانس بودند، نمره رضایتمندی بیشتری را گزارش کرده بودند. میانگین نمره رضایتمندی ،53/3±18/ 0، نحوه برخورد تکنسین ها با بیمار و همراهان 8 /3 ± 11/ اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اراک در قسمت اتومبیل آمبولانس 8 56 و در نهایت نظر /3 ± 52 ، کارایی اورژانس پیش بیمارستانی 1 /3 ± 53 ، عملکرد تکنسین ها 11 /1± حرفه ای بودن تکنسین ها 18 0/ 52 بود. نمره کلی رضایتمندی در شهرستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک دارای تفاوت معناداری بود ) 001 /8 ± کلی بیمار 11 > p ( . نتيجه گيری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد میزان رضایتمندی بیماران از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در حد مطلوب می باشد که این میزان در زنان، متاهلین، افراد دارای تحصیلات پایین تر، بیماران ترومایی و در پایگاه های شهری بیشتر از سایرین بود. بیشترین میزان رضایتمندی مربوط به حیطه عملکرد حرفه ای و کمترین میزان مربوط به حیطه کارآیی تکنسین های بود.

کلید واژگان :

رضایتمندی بیماران، اورژانس پیش بیمارستانی، تکنسین اورژانس، فوریت ها



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک