چکیده :

بازارهاي هفتگي از گذشته هاي دور تاكنون بعنوان مراكزي براي انجام مبادلات ضروري و مورد نياز، به حيات خود ادامه داده اند. شايد اين ادعا كه بازارهاي هفتگي برجاي مانده از شكل اوليه بازارها در جوامع ابتدايي بشر هستند كه تاكنون نيز كاركردهاي خود را حفظ نموده و در اقتصاد جوامع نقش بازي مي كنند ادعايي درخور و قابل اعتماد باشد. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی اثرات بازار هفتگی ملکان بر پایداری اقتصادی سکونتگاههای روستایی می باشد. نوع تحقیق کاربردی، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی, روش گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای و میدانی (مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه) و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی و به شیوه تحلیل مولفه¬های اصلی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کشاورزان بهره بردار دهستان مرحمت آباد شمالی می باشد. بنابر سر شماری عمومی کشاورزی در سال 1382، کشاورزان بهره¬بردار این دهستان در این سال برابر با 1503 بهره بردار کشاورز بوده که تعداد 266 کشاورز از طريق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد، شنبه بازار ملکان تاثیرات مختلفی در اقتصاد روستایی محدوه مورد مطالعه داشته است بیشترین اثرات آن ایجاد انگیزه خرید بین کشاورزان بدلیل ارزان بودن کالاها و خدمات و فروش مستقیم محصولات توسط کشاورزان به مصرف کنندگان و افزایش مشاغلی مانند چوبداری، دستفروشی، پیله¬وری (چرچی) و مغازه های سر راهی و همینطور افزایش درآمد کشاورزان با توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی شده است.

کلید واژگان :

اقتصاد روستایی/ تحلیل عاملی/ بازاریابی/ شنبه بازار ملکان.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک