چکیده :

مقدمه: مفهوم درگیری تحصیلی، از جمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت به کار برده شده است و پژوهش های اخیر از آن با واژه اشتیاق یاد می کنند. پژوهش ها نشان داده اند خودکارآمدی با مؤلفه های اشتیاق یادگیری مرتبط است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانشجویان بود. روش: این پژوهش توصیفی - همبستگی در سال 1391 در اصفهان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را 138 نفر دانشجوی نیم سال آخر دوره کارشناسی مرکز آموزش عالی شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان تشکیل دادند که همگی آنها به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) متشکل از خرده مقیاس های خودکارآمدی، ارزش های درون زاد، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و یادگیری خودتنظیم بود. تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیری و همزمان و تحلیل واریانس یک راهه انجام شد. یافته ها:رابطه اشتیاق عاطفی و شناختی با مؤلفه خودکارآمدی براساس رشته تحصیلی دانشجویان، معنی دار نبود . بین اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی با خودکارآمدی، رابطه مثبت و معنی دار وجود داشت. همچنین، اشتیاق عاطفی نسبت به اشتیاق شناختی، پیش بینی کننده قوی تری برای خودکارآمدی بود. نتیجه گیری: بین اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانشجومعلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش اشتیاق عاطفی و شناختی، خودکارآمدی اقزایش می یابد. همچنین اشتیاق عاطفی یادگیری ازقدرت پیش بینی بیشتری برای خودکارآمدی برخوردار است.

کلید واژگان :

یادگیری، عواطف، اشتیاق، خودکارآمدی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک