چکیده :

يكي از بخش هاي رفتار مصرف كننده كه كمتر به آن پرداخته شده است، خريدهاي وسواس گونه، چشم وهم چشمي و به دنبال آن اعتياد به خريد است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي بر خريد وسواسي، تاثير خريد وسواسي بر اعتياد به خريد با اثر تعديل گري چشم وهم چشمي است. اين پژوهش كاربردي و از نظر هدف توصيفي است. جامعه آماري اين تحقيق دانشجويان دانشگاه سمنان بودند كه به منظور بررسي آنها از روش نمونه گيري خوشه اي استفاده شد. با توجه به محدودبودن جامعه آماري، حجم نمونه آماري اين پژوهش با استفاده از جدول مورگان 377 نفر به دست آمد كه تحليل 380 پرسشنامه بي نقص و كامل انجام گرفت. پايايي ابزار تحقيق از طريق بررسي سازگاري دروني و روايي آن از طريق روايي همگرا و روايي واگرا سنجيده و تاييد شد. براي بررسي فرضيات تحقيق نيز از مدل معادلات ساختاري استفاده شد. در سطح اطمينان 05/0 نتايج نشان داد ويژگي هاي شخصيتي تاثير مثبت و معناداري بر خريد وسواس گونه دارند. همچنين، خريد وسواسي تاثير مثبت و معناداري بر اعتياد به خريد دارد. متغير چشم وهم چشمي نيز تاثير خريد وسواسي بر اعتياد به خريد را به صورت فزاينده تعديل مي كند.

کلید واژگان :

اعتياد به خريد، چشم وهم چشمي، خريد وسواسي، ويژگي هاي شخصيتي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک