چکیده :

گردشگري ورزشی یک صنعت خدماتی است و عمدتاً به واسطۀ کیفیت خدماتی که ارائه میشود ، تحت تأثیر قرار می گیرد . همچنین، میتوان گفت که کیفیت خدمات و رضایتمندي گردشگران از موضوعات مهم در سیاست گردشگري است که پرداختن به آنها میتواند موجب توسعه گردشگري و گردشگري ورزشی شود. از این رو، هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات گردشگري ورزشی بر رضایتمندي گردشگران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونۀ آماري این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار برگشت دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در فرودین ماه سال 1390 در ورزشگاه آزادي تهران حضور داشتند. ابزار گردآوري اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهاي است که شانک 1 در رسالۀ دکتري خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوري و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهره گیري از تحلیل عاملی اکتشافی مورد (Cronbach's تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفاي کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی SPSS براي تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرم افزاري 16 .Alpha=0.89) استفاده شد . نتایج نشان (SEM) اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدي و مدل سازي معادلۀ ساختاري t 0 و مقدار / 4 ، کیفیت مجموعه ورزشی با ضریب اثر 06 t 0 و مقدار / داد که از میان متغیرهاي کیفیت دسترسی با ضریب اثر 79 2/90 ، تأثیر کیفیت دسترسی بر رضایتمندي بیش از دو متغیر دیگر بود . t 0 و مقدار / 0/61 و کیفیت مسابقه با ضریب اثر 61 علاوه بر این، تأثیر کیفیت مجموعۀ ورزشی بر رضایتمندي معنادار نبود. بنابراین، میتوان گفت که هر یک از ابعاد کیفیت خدمات گردشگري ورزشی تأثیر بخصوصی روي رضایتمندي گردشگران دارند که باید به آنها توجه نمود.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات، رضایتمندي، گردشگري ورزشی، مدل سازي معادله ساختاري، فوتبال



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک