چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری تیمی عمل¬محور بر عملکرد تیمی با میانجی¬گری یادگیری تیمی و رضایت¬مندی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان همدان به تعداد 518 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 221 آزمودنی تعیین شد. برای گردآوری داده¬ها از چهار پرسشنامۀ رهبری تیمی عمل¬محور، عملکرد تیمی، یادگیری تیمی و رضایت¬مندی استفاده شد. براي تعیین روایی پرسشنامه¬ها از تحلیل عاملی تأییدی و برای سنجش ميزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، كه به ترتیب 87/0، 86/0، 91/0 و 84/0 برآورد گردید. داده¬های تحقیق پس از جمع¬آوری با استفاده از نرم¬افزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که: اثر مستقیم رهبری تیمی عمل¬محور بر یادگیری تیمی، رضایت¬مندی و عملکرد تیمی مثبت و معنی‌دار است. به‌علاوه، اثر غیرمستقیم رهبری تیمی عمل‌محور بر عملکرد تیمی با میانجی¬گری یادگیری تیمی و رضایت‌مندی معنی‌دار است. براین‌اساس، مدیران سازمان¬ها می¬توانند برای ارتقای عملکرد کارکنان بر سازوکارهای رهبری تیمی عمل‌محور تمرکز نموده و در این فرایند از متغیرهایی همچون یادگیری تیمی و رضایت‌مندی بهره گیرند

کلید واژگان :

رهبری تیمی عمل‌محور؛ عملکرد تیمی؛ یادگیری تیمی؛ رضایت‌مندی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک