چکیده :

پژوهش حاضر با هدف مقایسه پردازش شناختی و شناخت اجتماعی در دانش‌آموزان با و بدون نارسا‌خوانی انجام‌ شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش‌آموزان 6 تا 12 سال مبتلابه نارسا‌خوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-93 بود که از بین آن‌ها نمونه­ای به حجم 63 نفر با توجه به شرایط ورود به پژوهش شامل سن (12-6)، هوش (115-85) و پایه تحصیلی از مراکز اختلال‌های یادگیری رشت با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 60 نفر از دانش‌آموزان غیر‌نارساخوان از مدارس همجوار به‌عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند و از نظر سن، هوش و پایه تحصیلی با گروه نارساخوان همتا شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌‌‌هایشناخت اجتماعی، پرسشنامه پردازش اطلاعات عمیق، آزمون هوشی وکسلر و آزمون اختلال نارساخوانی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند‌متغیری و تک­متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که پردازش شناختی و شناخت اجتماعی (و مؤلفه­های آن) در دانش‌آموزان با نارساخوانی در سطح پایین­تری از دانش‌آموزان بدون نارساخوانی است؛ بنابراین لازم است به توانمندسازی جنبه­های شناختی و اجتماعی کودکان مبتلابه نارساخوانی اهمیت بیشتری داده شود.

کلید واژگان :

نارسا‌خوانی؛ پردازش شناختی؛ شناخت اجتماعی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک