چکیده :

هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی مهارت‎های اجتماعی دانش‎آموزان عقب مانده ذهني دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که طی آن در ابتدا با مطالعه کتابخانه‎ای، مصادیق مهارت‎های اجتماعی مربوط به دانش‎آموزان عقب مانده ذهني در یک رویکرد بین‎المللی شناسایی و مبانی برنامه درسی مربوط به آن تعیین گردید. در مرحله بعد با استفاده از پرسشنامه محقق‎ساخته، دیدگاه‎های سه گروه از والدین (151 نفر)، معلمان (144 نفر) و متخصصان (42 نفر) مورد مطالعه قرار گرفت. روش نمونهگیری خوشهای برای انتخاب والدین و معلمان و روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب معلمان استفاده شده است. در پایان نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‎های کمّی مربوط به پرسشنامه، مهارت‎های اجتماعی مورد نیاز دانش‎آموزان عقب مانده ذهني را در نه مؤلفه مشخص کرده است. همچنین با تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از مطالعه کتابخانه‎ای، الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‎های اجتماعی در هر یک از عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری،گروهبندی، زمان، فضای آموزشی، و روش‏های ارزشیابی مشخص شد. در نهایت الگوی پیشنهادی برنامه درسی در اختیار چند نفر متخصص جهت اعتباربخشی قرار گرفت که نتایج آن نشان داد، الگوی طراحی شده از اعتبار لازم برخوردار است.

کلید واژگان :

برنامه درسی، مهارت‎های اجتماعی، دانش‎آموزان عقب مانده ذهني



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک