هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان عقب مانده ذهني دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است که طی آن در ابتدا با مطالعه کتابخانهای، مصادیق مهارتهای اجتماعی مربوط به دانشآموزان عقب مانده ذهني در یک رویکرد بینالمللی شناسایی و مبانی برنامه درسی مربوط به آن تعیین گردید. در مرحله بعد با استفاده از پرسشنامه محققساخته، دیدگاههای سه گروه از والدین (151 نفر)، معلمان (144 نفر) و متخصصان (42 نفر) مورد مطالعه قرار گرفت. روش نمونهگیری خوشهای برای انتخاب والدین و معلمان و روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب معلمان استفاده شده است. در پایان نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای کمّی مربوط به پرسشنامه، مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان عقب مانده ذهني را در نه مؤلفه مشخص کرده است. همچنین با تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از مطالعه کتابخانهای، الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای اجتماعی در هر یک از عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری،گروهبندی، زمان، فضای آموزشی، و روشهای ارزشیابی مشخص شد. در نهایت الگوی پیشنهادی برنامه درسی در اختیار چند نفر متخصص جهت اعتباربخشی قرار گرفت که نتایج آن نشان داد، الگوی طراحی شده از اعتبار لازم برخوردار است.
کلید واژگان :برنامه درسی، مهارتهای اجتماعی، دانشآموزان عقب مانده ذهني
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک