چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتني بر پذیرش و تعهد بر معناداري زندگي و خودافشایي هیجاني در مادران داراي فرزند کمتوان ذهني انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشي و طرح آن پیش- آزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماري شامل تمامي مادران داراي فرزند کمتوان ذهني در - مدارس استثنایي شهر تبریز در سال تحصیلي 1395 91 بودند. از این جامعه تعداد 04 نفر از مادراني که - در پرسشنامه معناداري زندگي و خودافشایي هیجاني نمرات پاییني کسب کرده بودند به روش نمونهگیري چندمرحلهاي انتخاب و بهصورت تصادفي در دو گروه آزمایش ) 24 نفر( و گواه ) 24 نفر( قرار گرفتند. دادههاي به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیريهاي مكرر و آزمون تعقیبي بانفرني تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتني بر پذیرش و تعهد بر معناداري زندگي و خودافشایي هیجاني مادران تاثیر دارد و باعث افزایش معناداري زندگي و خودافشایي هیجاني در مادران داراي فرزند کمتوان ذهني ميشود. نتایج این پژوهش علاوه بر مشخص کردن نقش آموزش مبتني بر پذیرش و تعهد بر معناداري زندگي و خودافشایي هیجاني ميتواند راهبردهاي آموزشي، تربیتي و کاربردي ارزندهاي به خانوادهها، مسئولین و کارشناسان مسائل تربیتي ارائه نماید.

کلید واژگان :

خودافشايي هيجاني، معناداري زندگي، آموزش مبتني بر پذيرش و تعهد، كم توان ذهني



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک