چکیده :

پژوهش حاضر با هدف اسلامی سازی عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش و نحوه ارزشیابی) بر اساس آموزه های تربیتی امیرمومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش به شیوه تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا استخراج و با استفاده از روش کیفی تحلیل شده است. نتایج بیانگر آن است که در نظام تربیتی نهج البلاغه، چهار عنصر شاخص برنامه درسی مورد توجه واقع شده است، به گونه ای که در عنصر اهداف می توان دو نوع غایی (وصول به مقام قرب الهی) و واسطه ای (الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی)، در عنصر محتوا حوزه های معرفتی متعددی از جمله آموزش تاریخ، قرآن، احکام دینی، اخلاق، زمین شناسی، ستاره شناسی، بهداشت و روان شناسی، در عنصر یاددهی ـ یادگیری، مجموعه ای از روش های متنوعی همچون حکمت، اکتشافی، مشارکتی، پرسش و پاسخ، تمثیل، الگویی، موعظه و امر و نهی و همچنین در عنصر ارزشیابی روش هایی مانند آغازین، تکوینی، شفاهی و خودارزیابی را معرفی نمود.

کلید واژگان :

نهج البلاغه ،عناصر برنامه درسی ،اسلامی سازی ،دلالت های تربیتی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک