چکیده :

هدف: هدف اين مطالعه مقايسه رفتارهاي پرخطر، راهبردهاي فرايندي نظم¬جويي هيجان و حافظه فردمحور و پيرامون محور در دانش¬آموزان با و بدون گرايش به اعتياد بود. روش: طرح پژوهش توصيفي از نوع علي- مقايسه بود. جامعه آماري اين پژوهش را تمامي دانش¬آموزان پسر دبيرستاني شهر تبريز در سال تحصيلي 96-1395 تشكيل مي¬دادند. نمونه آماري اين پژوهش شامل 60 دانش¬آموز داراي گرايش به اعتياد و 60 دانش¬آموز بدون گرايش به اعتياد بود كه از ميان دانش¬آموزان شناسايي و انتخاب شده بودند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه رفتارهاي پرخطر، راهبردهاي فرايندي نظم¬جويي هيجان و حافظه فردمحور و پيرامون¬محور استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري تحليل واريانس انجام گرفت. يافته-ها: نتايج پژوهش نشان داد كه بين دو گروه از دانش¬آموزان با و بدون گرايش به اعتياد در متغيرهاي حافظه فردمحور، انتخاب موقعيت، تعديل موقعيت، گسترش شناختي، تعديل رفتاري، تعديل تجربي، خشونت، سيگار كشيدن و مصرف الكل تفاوت معناداري وجود دارد. در واقع دانش¬آموزان با گرايش به اعتياد از حافظه فردمحور و رفتارهاي پرخطر بيشتري دارند و از راهبردهاي نظم¬بخشي هيجاني كمتري برخوردارند. نتيجه¬گيري: اين نتايج بيان مي¬كند كه رفتارهاي پرخطر، راهبردهاي نظم¬بخشي هيجاني و حافظه فرد محور، شدت اعتياد را در دانش¬آموزان تحت تأثير قرار مي¬دهند.

کلید واژگان :

اعتياد، حافظه فردمحور، حافظه پيرامون¬محور، راهبردهاي نظم¬بخشي هيجان، رفتارهاي پرخطر



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک