چکیده :

شرکت‌ها پیوسته در پی روش‌های جدید عملیاتی هستند که برای‌شان فرصت‌ بهبود موقعیت رقابتی و کسب مزیت رقابتی ایجاد کند. یکی از این روش‌ها، بازمهندسی مدل‌های کسب‌وکار قبلی و نوآوری مدل‌های جدید است؛ به بیان دیگر جستجوی مزیت رقابتی بر اساس کسب ارزش از نوآوری در مدل کسب‌وکار. هدف اصلی این مقاله مطالعه موضوع نوآوری در مدل کسب‌وکار و کسب ارزش از این طریق است. مقاله ضمن مفهوم‌شناسی نوآوری در مدل کسب‌وکار و انواع آن، با بررسی ادبیات موضوعی به تاثیر فاکتورهایی همچون اندازه، سن، تجربه ائتلاف و مدت زمان ائتلاف شرکت بر نوآوری در مدل کسب‌وکار و کسب ارزش می‌پردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع، کیفی و با توجه نحوه گردآوری‌ داده‌ها، کتابخانه‌ای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی برخط است. مقاله نتیجه می‌گیرد شرکت‌های بزرگ‌تر برای تسخیر ارزش از نوآوری در مدل کسب‌وکار توانایی بیش‌تری داشته و شرکت‌های قدیمی‌تر به دلیل پیری، انعطاف‌پذیری کمتری برای نوآوری در مدل کسب‌وکار نشان می‌دهند. هم‌چنین تجربه بیش‌تر در حوزه ائتلاف و مدت زمان بیش‌تر آن، منجر به افزایش ایده‌ برای نوآوری در مدل کسب‌وکار می‌‌شود.

کلید واژگان :

مدل کسب‌وکار، نوآوری در مدل کسب‌وکار، انواع نوآوری در مدل کسب‌وکار، عوامل موثر بر نوآوری.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک