گرايش به تفكر انتقادي، خلاقيت و نوآوري يكي از چالشهاي مهم مدارس هزارهي سوم هستند كه زمينه رشد و ارتقاي دانشآموزان در موفقيتهاي تحصيلي و شغلي را فراهم مينمايد. پژوهش حاضر به منظور مقايسهي ميزان گرايش دانشآموزان دختر پايه سوم متوسطه شهر تبريز در گرايش به تفكر انتقادي، خلاقيت و نوآوري بر اساس جو اجتماعي باز و بسته مدارس انجام شده است. روش تحقيق از نوع علي- مقايسهاي است. جامعه آماري پژوهش كليهي دانشآموزان دختر پايهي سوم دورهي دوم متوسطه شهر تبريز در سال تحصيلي 93-1392 كه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي چندمرحلهاي 365 نفر انتخاب گرديد. براي گردآوري دادهها از پرسشنامههاي جو اجتماعي هالپين و كرافت، تفكر انتقادي ريكتس، خلاقيت عابدي و نوآوري كولز و واندن بروك استفاده شد كه اعتبار پرسشنامهها با استفاده از آلفاي كرانباخ مناسب گزارش شده است. براي تجزيه و تحليل دادهها، از آزمون تحليل واريانس چند متغيره(MANOVA) استفاده شد. نتايج حاصل نيز، نشان داد كه ميزان گرايش دانش آموزان دختر به تفكر انتقادي، خلاقيت و نوآوري براساس جو اجتماعي باز و بسته متفاوت است كه از ميان متغيرهاي فوق، جو اجتماعي باز مدارس بيشترين تاثير را بر گرايش به خلاقيت دانشآموزان دختر داشته است.
کلید واژگان :جو اجتماعي، تفكر انتقادي، خلاقيت، نوآوري، دانش آموزان، دختر
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک