چکیده :

گرايش به تفكر انتقادي، خلاقيت و نوآوري يكي از چالش­هاي مهم مدارس هزاره­ي سوم هستند كه زمينه رشد و ارتقاي دانش­آموزان در موفقيت­هاي تحصيلي و شغلي را فراهم مي­نمايد. پژوهش حاضر به منظور مقايسه­ي ميزان گرايش دانش­آموزان دختر پايه سوم متوسطه شهر تبريز در گرايش به تفكر انتقادي، خلاقيت و نوآوري بر اساس جو اجتماعي باز و بسته مدارس انجام شده است. روش تحقيق از نوع علي- مقايسه­اي است. جامعه آماري پژوهش كليه­ي دانش­آموزان دختر پايه­ي سوم دوره­ي دوم متوسطه شهر تبريز در سال تحصيلي 93-1392 كه با استفاده از روش نمونه­گيري تصادفي خوشه­اي چندمرحله­اي 365 نفر انتخاب گرديد. براي گردآوري داده­ها از پرسشنامه­هاي جو اجتماعي هالپين و كرافت، تفكر انتقادي ريكتس، خلاقيت عابدي و نوآوري كولز و واندن بروك استفاده شد كه اعتبار پرسشنامه­ها با استفاده از آلفاي كرانباخ مناسب گزارش شده است. براي تجزيه و تحليل داده­ها، از آزمون تحليل واريانس چند متغيره(MANOVA) استفاده شد. نتايج حاصل نيز، نشان داد كه ميزان گرايش دانش آموزان دختر به تفكر انتقادي، خلاقيت و نوآوري براساس جو اجتماعي باز و بسته متفاوت است كه از ميان متغيرهاي فوق، جو اجتماعي باز مدارس بيشترين تاثير را بر گرايش به خلاقيت دانش­آموزان دختر داشته است.

کلید واژگان :

جو اجتماعي، تفكر انتقادي، خلاقيت، نوآوري، دانش آموزان، دختر



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک