چکیده :

اين پژوهش با هدف مقايسة تأثير روش هاي پيشگيري از سوءمصرف مواد به روش شناختي رفتاري اجتماعي، آموزش مهارت هاي زندگي، ارائة پوستر و ارسال پيام كوتاه بر بهبود راهبردهاي مقابله اي و كاهش تكانشگري دانش آموزان به مرحلة اجرا درآمد. پژوهش از نوع شب ه آزمايشي و جامعة آماري دانش آموزان پسر تحت پوشش كميتة امداد امام خميني (ره) بودند كه از ميان آنها 150 نفر به صورت تصادفي انتخاب و در چهار گروه آزمايش و يك گروه گواه (هر گروه 30 نفر ) قرار گرفتند. هر يك از شركت كنندگان در پنج گروه، طي مراحل پيش آزمون و پس آزمون مقياس راهب ردهاي مقابله اي (موس و بلينگ، 1981 ) و مقياس تكانشگري (بارت و همكاران، 2004 ) را تكميل كردند. داده ها از طريق تحليل كوواريانس چندمتغيري تحليل شد. نتايج نشان داد كه روش هاي پيشگيري بر بهبود (P<0/ راهبردهاي مقابله اي و كاهش تكانشگري ( 01 دانش آموزان مؤثر است . نت ايج آزمون تعقيبي كمترين تفاوت نشان داد كه هر چهار روش پيشگيري (بجز ارائة (LSD) معنادار پوستر) با تأثير متفاوت بر بهبود راهبردهاي مقابله اي و بر كاهش .(P<0/ تكانشگري مؤثر هستند ( 05

کلید واژگان :

يشگيري اطلاع محور، پيشگيري توانايي محور،



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک