چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه شامل 481 دانش آموز (77 پسر و 404 دختر) بودند که از بین دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. مقیاس های تعارض زناشویی(PMCS)، نظارت والدین(PMS)، پرسشنامه اطلاعات عمومی مدرسه (GSIM) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش می باشند. جهت بررسی ابعاد مختلف مساله ی پژوهش شش فرضیه طراحی شد. برای آزمون شش فرضیه 1،2 ،3، 4،5 و6 از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون و آزمون معناداری سوبل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تعارض زناشویی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار دارد. براساس شواهد بدست آمده نظارت والدین میانجی رابطه ی بین تعارض زناشویی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان است. بنابراین نتایج پژوهش یک فرایند والدینی محتمل را نشان می دهد که در آن تعارض زناشویی و نظارت والدین می تواند بر انگیزه تحصیلی دانش آموز تاثیر بگذارد.

کلید واژگان :

تعارض زناشویی، نظارت والدین و انگیزه تحصیلی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک