چکیده :

هدف عمده پژوهش حاضر تجزیه ،تحلیل وارزیابی محتوای سئوالات امتحانات نهایی دروس زبان انگلیسی ،ریاضی،تاریخ ،جغرافیا وآمادگی دفاعی پایه سوم راهنمایی استان خوزستان از نظر میزان تطابق با سطوح حیطه شناختی وشاخص های روان سنجی بوده است .دراین پژوهش ازروش تحقیق توصیفی (پیمایشی) بهره گرفته شده است. برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز 995 برگ امتحانی از هردرس به روش تصادفی ساده وروش طبقه ای (سهمی) ازسراسر استان انتخاب شد وسپس نمرات کسب شده دانش آموزان درهربرگه،بصورت سئوال به سئوال درفرم های مخصوص که به همین منظور طراحی شده بود ، وارد گردید .، وبا استفاده از روشهای آماری توصیفی(میانگین، درصد، انحراف معیار)وروش های استنیاطی(آزمون مجذورکای، ضریب کودر- ریچارد سون) ونرم افزار SPSSمورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند.نتایج نشان داد که طراحان سئوالات در همه دروس به جزء درس ریاضی به اهداف آموزشی درسطوح پایین حیطه شناختی توجه داشته اند .ضرایب دشواری وتمیز سئوالات در همه دروس در حد مطلوب بود .محاسبه ضرایب پایایی وروایی نشان داد که امتحانات از دقت وثبات وهمسانی درونی معنی داری برخوردار بودند .آزمون درس ریاضی بیشترین وآزمون درس جغرافیا کمترین انحراف معیارراداشتند . آزمون درس زبان انگلیسی دارای بیشترین وآزمون درس آمادگی دفاعی دارای کمترین خطای معیار بودند.با در نظر گرفتن تمامی شاخص های موردنظر ،در کل آزمون درس ریاضی بیشترین وآزمون درس آمادگی دفاعی کمترین تطابق را با اصول سنجش وروان سنجی داشته اند.هم چنین با بررسی نتایج پژوهش های گذشته ،می توان بیان کرد طراحان توانسته اند سئوالات بهتر ومناسب تری را نسبت به سال های گذشته طراحی نمایند.

کلید واژگان :

حیطه شناختی ،ضریب دشواری،ضریب تمیز،ضریب پایایی واعتبار،همسانی درونی ،انحراف معیار ،خطای معیار.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک