چکیده :

به منظور مقایسه حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی 13 دانش آموز پسر مبتلا به نوع غالبا نقص توجه با 15 کودک مبتلا به نوع غالبا بیش فعال/ تکانشگر، پس از تشخیص روانشناس بالینی و با استفاده از پرسشنامه مرضی کودکان(CSI-4) انتخاب شده و آزمون حافظۀ بصری کیم کاراد و مقیاس حافظۀ وکسلر بر روی آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نیز 14 کودک سالم تشکیل می دادند. تحلیل واریانس داده های به دست آمده نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالبا نقص توجه و غالبا بیش فعال/ تکانشگر در حافظه بصری در سطح (05/0>P) تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالبا نقص توجه و بیش فعال/تکانشگر در سه خرده مقیاس(کنترل ذهنی، حافظه منطقی و حافظه تداعی) و نمره کل حافظه کلامی وکسلر در سطح(05/0>P) تفاوت معنی دار وجود دارد. اما در زمینه خرده مقیاس حافظه عددی تنها بین گروه کنترل و گروه غالبا بیش فعال/ تکانشگر در سطح(05/0>P )تفاوت معنی دار وجود دارد.

کلید واژگان :

اختلال نقص توجه/بیش فعالی، حافظه فعال، حافظه کلامی، حافظه دیداری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک