چکیده :

در پژوهش حاضر، ابتدا وضعیت کتابخانه های حوزوی استان خوزستان، به لحاظ نیروی انسانی، مجموعه، سازماندهی منابع، خدمات و ساختمان و تجهیزات کتابخانه ها بررسی شده، و سپس میزان رضایت کاربران کتابخانه های یادشده از وضعیت موجود در آنها مورد سنجش قرار گرفته است. سیاهه وارسی و پرسشنامه رضایتمندی، دو ابزاری بودند که به ترتیب، جهت بررسی وضعیت و سنجش میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه های حوزوی استان خوزستان از سوی پژوهشگر مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه کتابخانه ای پژوهش حاضر، متشکل از 18 کتابخانه حوزوی می باشد و پژوهشگر نمونه های آماری مورد نیاز خود را از میان تعداد کلّ طلاب شاغل به تحصیل در حوزه های علمیه مورد مطالعه به شیوه تصادفی طبقه ی از بین سه سطح حوزوی انتخاب نمود. بررسی ها نشان داد که هیچ یک از کتابخانه های حوزوی استان خوزستان از وجود افراد متخصص در زمینه کتابداری و اطلاع¬رسانی بهره نمی برند که این موضوع موجب شده تا شاخص دانش و تخصص کارکنان، پس از شاخص تعداد کارکنان، با 9/37 درصد فراوانی، بیشترین میزان نارضایتی را در میان پاسخگویان به خود اختصاص دهد. آمارها نشان داد که منابع نگهداری شده در کتابخانه های حوزوی عمدتاً از نوع چاپی هستند که آن هم در غالب موارد، از طریق وفق و اهدا فراهم آمده اند. بررسی ها نشان داد که از مجموع 18 کتابخانه حوزوی مورد مطالعه، تنها 6 مورد از منابع دیداری – شنیداری، آن هم به تعداد بسیار محدود، بهره می برند. طبق آمارهای به دست آمده، پاسخگویان از بین شاخصهای مربوط به کتب موجود در کتابخانه مورد استفاده، بیش از همه از تنوع موضوعی کتب فارسی (با 57 درصد فراوانی) احساس نارضایتی دارند. از حیث شیوه های سازماندهی منابع، بررسی ها نشان داد که هیچ یک از کتابخانه ها حوزوی استان خوزستان از اصول و قواعد شناخته شده ملّی و بین المللی در این زمینه پیروی نمی کنند و این موضوع موجب گردیده است تا 5/41 و 9/40 درصد از پاسخگویان، به ترتیب از شیوه رده بندی کتابخانه و فهرست کتابخانه احساس نارضایتی داشته باشند.

کلید واژگان :

کتابخانه های حوزوی، بررسی وضعیت، رضایتمندی کاربران، استان خوزستان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک