پیش زمینه و هدف: فراگیری مهارتهای دارو درمانی و درمانهای داخل وریدی برای دانشجویان پرستاری ضروری است. این پژوهش با هدف بررسی مهارتهای پایه دارو درمانی و درمانهای داخل وریدی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه، توصیفی-مقطعی بر روی 107 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان سال سوم انجام شده است. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که در روز اول کار آموزی در عرصه، میزان مهارت دانشجویان را بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت (بدون مهارت =1 و مهارت کامل =5) ارزشیابی مینمود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss16 و آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک استفاده شد. یافتهها : اکثر نمونهها زن (6/91درصد)، فاقد سابقه کار بالینی (1/84درصد) و دارای میانگین معدل 01/16 بودند. میانگین مهارت دانشجویان در آماده کردن سرم و تجویز آن 19/0 ± 96/4 و تزریق دارو از طریق مستقیم و میکروست 29/0 ± 92/4 و تزریق عضلانی 44/0 ± 87/4 بیشتر از سایر مهارتها بود. کمترین مهارت دانشجویان در محاسبه دوزاژ دارو و قطرات سرم و تزریق داخل جلدی به ترتیب با میانگین 67/0 ± 28/4 و 13/1 ± 32/4 بود. بین سابقه کار بالینی غیردانشجویی و مهارت درمان وریدی رابطه معنیداری نشان داده شد (02/0 p= ). بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نقاط ضعف و قوت دانشجویان پرستاری را در مهارتهای پایه دارو درمانی و درمانهای داخل وریدی روشن ساخت. تعیین به هنگام این موارد به تقویت آموزش و تحویل پرستارانی توانمندتر به جامعه کمک میکند.
کلید واژگان :مهارتهای پایه، دارو درمانی، درمانهای داخل وریدی، دانشجویان پرستاری
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک