چکیده :

هدف پژوهش، شناسايي موانع اجراي برنامه معلم پژوهنده از ديد معلمان پژوهنده و كارشناسان استان همدان بود. روش پژوهش برمبناي نظريه هاي روان سنجي و به ويژه تحليل عاملي اكتشافي بود. جامعه آماري شامل كليه معلمان پژوهنده و كارشناسان پژوهشي استان همدان بود كه از بين آنها 321 نفر معلم پژوهنده و 133 نفر كارشناس پژوهشي به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي، انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده، پرسش نامه محقق ساخته با 46 گويه بسته پاسخ مربوط به موانع اجراي برنامه معلم پژوهنده بود. پايايي اوليه پرسش نامه به روش آلفاي كرونباخ 94/0 به-دست آمد. پس از توزيع، گردآوري و تحليل داده هاي پرسش نامه به روش تحليل عاملي اكتشافي، موانع استخراج شد. در تحليل عاملي اكتشافي از رويه مولفه هاي اصلي و روش چرخش واريماكس، استفاده شد. مشخصه هاي آماري اوليه با اجراي تحليل مولفه هاي اصلي به دست آمده نشان داد كه ارزش ويژه دوازده عامل، بزرگ تر از 1 بود؛ اين دوازده عامل درمجموع، 56/65 درصد كل واريانس متغيرها را تبيين مي كردند. ماتريس متغيرهاي چرخش داده شده به شيوه واريماكس نشان داد كه چهار پرسش زير دو عامل، بار داشتند و بايدحذف مي شدند و دوباره تحليل عاملي، صورت مي گرفت. با انجام اين كار، هفت عامل، استخراج و 35 گويه باقي ماندند؛ اين هفت عامل درمجموع، 58/56 درصد از واريانس كل متغيرها را تبيين كردند. پس از بررسي تحليلي پرسش نامه توسط يك گروه از متخصصان اقدام پژوهي، موانع اجراي برنامه معلم پژوهنده به تفكيك به صورت ترتيبي، استخراج شدند كه شامل «موانع مديريتي، ضعف اطلاع رساني، ضعف توانايي پژوهشي معلم، مشكلات ارزشيابي، نارسايي دوره هاي آموزشي، موانع سازماني و ضعف محتواي آموزشي» مي شوند.

کلید واژگان :

اقدام پژوهی، معلم پژوهنده، برنامه معلم پژوهنده، تحلیل عاملی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک