چکیده :

زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر بود. روش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. - 40 نفر از دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شههر بابل که دارای اضطراب امتحان بالا بودند با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند و بهه وهورت تصهادفی در دو گروه آزمایش ) 20 نفر( و کنترل ) 20 نفر( جایدهی شدند و به پرسشنامه اضطراب امتحان )ابوالقاسهمی، 1377 ( پاسهخ دادنهد. گهروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مهارتهای حل مسئله را آموزش دیدند در حهالی کهه گهروه کنتهرل چنهین آموزشهی را دریافهت نکردند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیری نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان مؤثر است ) 001 / 0P < ) . نتیجهگیری: آموزش مهارت حل مسئله راهبردی کوتاهمدت، کارآمد و بیضرر است که با هدف قرار دادن توانایی شهناختی دانهش - آموزان میتواند آنها را در برابر اضطراب امتحان توانمند سازد.

کلید واژگان :

آموزش حل مسئله، اضطراب امتحان، دانشآموزان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک