چکیده :

رابطه انتقالي نرخ ارز به دليل اثرات آن بر تراز تجاري و قيمت هاي صادراتي، موضوعي است که همواره مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار گرفته است. هدف اصلي اين مقاله بررسي رابطه ميان نرخ ارز و قيمت صادراتي پسته ايران به صورت تجربي مي باشد. در اين مقاله با استفاده از داده هاي تابلويي مربوط به 23 بازار مقصد در طول دوره 89-1371، از مدل رگرسيوني اثرات ثابت جهت آزمون اين رابطه استفاده شد. نتايج برآورد مدل با ضريب نرخ ارز مشترک براي کل بازارهاي مقصد نشان داد که صادرکنندگان ايراني بخشي از تغييرات نرخ ارز را جذب مي کنند و بنابراين رابطه انتقالي نرخ ارز ناقص مي باشد. نتيجه مهم ديگر اين مقاله، اين است که شرايط رقابتي در هيچ يک از بازارهاي مقصد برقرار نمي باشد. با توجه به الگوي تقاضا در بازارهاي مقصد و درجه بالاي رابطه انتقالي نرخ ارز براي پسته، نتيجه گرفته مي شود که صادرکنندگان ايراني براي افزايش سهم بازار بايد روي رقابت غير- قيمتي تمرکز داشته باشند.

کلید واژگان :

رابطه انتقالي نرخ ارز، قيمت هاي صادراتي، پسته ايران، بازارهاي مقصد



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک