چکیده :

مراكز رشد در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه ابزار مهمي براي توسعه كارآفريني و نوآوري فناورانه، خصوصا در سطح شركت هاي كوچك و متوسط به شمار مي روند. ايجاد و گسترش مراكز رشد كسب و كار، بحث هاي بي شماري در زمينه عملكرد و مفيد بودن آنها ميان موافقان و مخالفان به راه انداخته است. هر يك از پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه، مراكز رشد را از زاويه اي نگريسته و براي ارزيابي عملكرد آنها از نظريات گروه هاي خاصي استفاده كرده اند. به دليل تنوع انواع مراكز رشد در جهان، اغلب پژوهش ها مطالعات و مدل هاي خود را به نوع يا انواع خاصي از مراكز رشد محدود كرده اند. در مقاله حاضر، با مرور ادبيات ارزيابي عملكرد مراكز رشد در ايران و جهان، چارچوبي جامع با استفاده از معيارهاي جهاني عمومي ارائه شده است تا عملكرد مراكز رشد از منظر گروه هاي مختلف-مشتريان، مديران و كاركنان و مشاهده پژوهشگران- سنجيده شود. اين چارچوب پيشنهاد مي كند عملكرد مراكز رشد در حوزه هاي مديريت و كاركنان، زيرساخت ها، خدمات و خروجي ها سنجيده شود. عملكرد مركز رشد در حوزه مديريت و كاركنان، ابعاد انجام وظايف مديريتي و يادگيري و رشد در حوزه زيرساخت، ابعاد فضا و امكانات، حوزه خدمات، ابعاد كمك هاي ايجاد كسب و كار و كمك هاي كسب و كار و در حوزه خروجي ها، در ابعاد شركت ها، محصولات و افراد ارزيابي شود. براي سنجش هريك از ابعاد معيارهاي عام از ادبيات موضوع استخراج شده است. اين چارچوب مي تواند به عنوان ابزار و راهنماي مناسبي براي مديران و متوليان مراكز رشد جهت ارزيابي عملكرد مراكز رشد در حوزه هاي مهم و بر اساس معيارهاي عمومي و خصوصا در ايران، براي مقايسه، الگوبرداري داخلي و خارجي و بهبود رقابت پذيري ميان مراكز رشد به كار رود.

کلید واژگان :

ارزيابي عملكرد، مركز رشد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک