چکیده :

صنعت گردشگری یکی از مهم ‌ترین پدیده‌های قرن حاضر است. برای موفقیت در این زمینه، باید گردشگران و رفتارهايشان را مورد مطالعه قرار دهيم. هدف این مطالعه، بررسی اثرات متغیرهای رفتاری تنوع ‌طلبی، تازگی‌ طلبی بر نیت‌های بازدید در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جهت مطالعه فرآیند بازگشت و شناسایی رفتار گردشگران شهر تهران می‌باشد. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی می‌باشد. نمونه¬ای 390 نفری براساس جدول مورگان انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ استفاده شد. پایایی و روایی آن به‌ وسیله آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. مدل مفهومی با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر مورد سنجش قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن است که تفاوت قابل ملاحظه¬‌ای بین نیت‌های بازدید در فواصل زمانی مختلف با توجه به تنوع‌ طلبی و تازگی ‌طلبی افراد وجود دارد. این متغیرها باعث می‌شوند که افراد در کوتاه‌ مدت تمایلی به بازدید از مقصد نداشته باشند، ولی در بازه‌های زمانی بلند مدت تاثیر این عوامل بر نیت بازدید کاهش می‌‍‌یابد.

کلید واژگان :

نیت بازدید، تنوع ‌طلبی، تازگی ‌طلبی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک