یکی از شاخههاي اصلی کـارآفرینی، کـارآفرینی در سـازمان اسـت کـه بـدون شـک سـهم چشـمگیـري در توفیـق و تعـالی سازمانها دارد. بسیاري از سیاستهاي سازمانها که براي توسعه کارآفرینی تـدوین مـیگـردد، بـا فـنآوريهـاي اطلاعـاتی مرتبط است. از سوي دیگر تلاشهاي کارآفرینی در سازمان با سرمایه فکري اثربخشتر گشته و میتواند، مزیتهاي رقـابتی را افزایش داده و عمکرد کلی شرکت را بهبود ببخشد. لذا، هدف از این تحقیق، تحلیـل تـأثیر فـنآوري اطلاعـات و سـرمایه فکري بر کارآفرینی سازمانی است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردي و از لحاظ روش، همبستگی است. جامعه آمـاري تحقیق شامل 172 نفر از کارکنان شرکت سبحان انکولوژي بودنـد کـه بـهصـورت تصـادفی طبقـهاي و بـا اسـتفاده از فرمـول کوکران نمونه آماري تحقیق، 119 انتخاب شدند. جهت گردآوري دادهها از پرسش نامـه مـارتینز لـورنز و همکـاران (2004) بـراي سـنجش فـنآوري اطلاعـات، و از پرسـشنامـه سـرمایه فکـري بـونتیس (1998) و پرسـشنامـه کـارآفرینی سـازمانی اوزدمیرسی ( 2011) استفاده شده است. روایی (محتوا، همگرا، واگرا) و پایایی (بار عـاملی، ضـریب پایـایی مرکـب، ضـریب آلفاي کرونباخ) پرسش نامهها حاکی از آن هستند که ابزارهاي اندازهگیري از روایی و پایایی خوبی برخوردار هسـتند. نتـایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار PLS-SMART و با استفاده از آماره آزمونt و ضرایب مسیر (β)، نشـان داد کـه متغیر فنآوري اطلاعات بر سرمایه فکري تأثیر معنیدار و قوي دارد. سرمایه فکري بر کـارآفرینی سـازمانی تـأثیر معنـیدار و ضعیفی دارد، اما، فنآوري اطلاعات بر کارآفرینی سـازمانی تـأثیر معنـیدار و متوسـط دارد. هـمچنـین، فـنآوري اطلاعـات میتواند، بهعنوان متغیر تعدیل کننده اثر مثبت سرمایه فکري بر کارآفرینی سازمانی را افزایش دهد
کلید واژگان :فنآوري اطلاعات، سرمایه فکري، کارآفرینی سازمانی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک