چکیده :

هدف: هدف از این پژوهش بررسی جنبه های چهارگانه ی رفتار اطلاعاتی (نیاز اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی، رفتار اطلاع جویی و رفتار استفاده از اطلاعات) اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی در مواجهه با منابع اطلاعاتی پیوسته است. روش/ رویکرد پژوهش: روش تحقیق از نوع پیمایشی- تحلیلی است و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی تشکیل می دهند که تعداد آنها در این پژوهش 377 نفر بوده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که مهم¬ترین موانع شکل گیری و بیان نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی به ترتیب عبارتند از: استفاده از کلمات و اصطلاحات متعارف در هنگام جستجوی اطلاعات، استفاده از کلمات عام در هنگام جستجوی اطلاعات و احساس سردرگُمی، شک و تردید در مراحل اولیه¬ی جستجو و در مواجهه با ریزش کاذب اطلاعات. مهم¬ترین موانع رفتار اطلاع¬جویی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی به ترتیب عبارتند از: سرعت پایین و قطع و وصل شدن اینترنت، سردرگُمی در انتخاب روش جستجوی اطلاعات و سردرگُمی در تعیین منابع اطلاعاتی. نتیجه گیری: نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین جنسیت و رفتار اطلاعاتی اعضای هیأت علمی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین میان مرتبه ی علمی از نظر جنبه های چهارگانه رفتار اطلاعاتی، تنها در یک جنبه "رفتار اطلاع یابی" و میان چهار گروه سنی، تنها در یک جنبه "رفتار اطلاع جویی" تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که بین میزان پاسخ گویی منابع اطلاعاتی پیوسته مورد اشتراک دانشگاه به نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی و میزان رضایت اعضای هیأت علمی از این منابع رابطه¬ مثبت و معنی داری برقرار است.

کلید واژگان :

رفتار اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی، رفتار اطلاع جویی، نیاز اطلاعاتی، رفتار استفاده از اطلاعات.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک