چکیده :

اين تحقيق، با هدف بررسي انگيزش تحصيلي دانش آموزان متوسطه و عوامل همبسته با آن، به اجرا در آمده است. نمونه مورد مطالعه، 2462 دانش آموز دختر و پسر پايه هاي دوم و سوم متوسطه مي باشند و از شيراز و 5 شهرستان ديگر استان فارس، انتخاب شده اند. ابزار سنجش انگيزش تحصيلي، برگردان فارسي "مقياس انگيزش تحصيلي" (AMS) است و از روايي و پايايي لازم، براي سنجش انگيزش تحصيلي دانش آموزان ايراني برخوردار مي باشد. اين مقياس، سه بعد از انگيزش دروني، انگيزش بيروني و بي انگيزشي را مي سنجد. نتايج حاصل از اين تحقيق، نشان دهنده آن است که دانش آموزان ايراني، از انگيزش تحصيلي بالاتر از متوسط برخوردارند و مشوق هاي دروني و بيروني، سهم يکساني در انگيزش تحصيلي، آنان دارند. نتايج تحليل رگرسيون انگيزش تحصيلي، روي پاره اي متغيرهاي مستقل فرضي نشان داد که "دورنماي رشته تحصيلي از ديد دانش آموزان"، "جنسيت"، "معدل نمرات درسي" و "ميانگين تحصيلات پدر و مادر"، از جمله مهمترين عوامل پيش بيني کننده انگيزش تحصيلي دانش آموزان متوسط به حساب مي آيند و در مجموع، بيش از %20 واريانش انگيزش تحصيلي را تبيين مي کنند.

کلید واژگان :

انگيزش تحصيلي، مقياس AMS، انگيزش دروني، انگيزش بيروني، دانش آموزان متوسطه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک