چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف تبيين تفاوت گرايش هاي رشته کتابداري و اطلاع‌ رساني در کشورهاي انگليس، آمريکا، و کانادا با ايران و تاثير آن بر ميزان توليد علم تخصصي در عرصه بين المللي در اين کشورها انجام شد. روش / رويکرد پژوهش: رويکرد مورد استفاده براي انجام پژوهش، رويکرد تحليلي - مقايسه اي بود، و گردآوري داده ‌ها بر اساس روش اسنادي (کتابخانه اي) صروت گرفت. يافته ‌ها: يافته هاي پژوهش در مورد تعداد گرايش هاي رشته کتابداري در کشورهاي مورد مقايسه با ايران نشان داد، آمريکا داراي 46 گرايش، کانادا 24 گرايش، و انگلستان 20 گرايش تخصصي است. اين در حالي است که ايران فقط داراي 10 گرايش آن هم به صورت پراکنده و غير هدفمند در چندين نوع دانشگاه و نظام آموزشي است. از سوي ديگر، ميزان توليدات علمي در اين رشته در کشورهاي مورد مقايسه با ايران در مجموع بيش از 43 درصد از کل توليدات علمي دنيا (نمايه شده در پايگاه وب علم (WOS)، موسسه اطلاعات علمي تامسون (آي.اس.آي)) را در بين سال هاي 2000 تا 2009 در مقابل سهم 0.255 درصدي ايران بود. نتيجه گيري: تفسير يافته ها حاکي از آن است که تعدد گرايش ‌هاي تخصصي که بر اساس نيازهاي جامعه بومي، همگامي با تحولات همه جانبه و فناوري هاي نوين اطلاعاتي، و به طور کلي بلوغ رشته کتابداري و اطلاع ‌رساني است، بر ميزان توليد علم کشورها در حوزه کتابداري و اطلاع ‌رساني تاثير مستقيم دارد.

کلید واژگان :

کتابداري و اطلاع‌ رساني، گرايش هاي تخصصي، آموزش، توليد علم، مطالعه تطبيقي، ايران، آمريکا، کانادا، انگلستان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک