چکیده :

شرایط احراز مسئولیت تدوین شده در آموزش و پرورش میتواند به بهبود مهارت رهبری مدیران تربیت بدنی کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی سبک های رهبری مدیران گروههای تربیت بدنی و تعیین رابطة آن با شرایط احراز مسئولیت بود. از بین 61 مدیر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 59 نفر انتخاب شدند. از پرسش نامة سبک رهبری و پرسش نامة ارزیابی معیارهای کلی مدیریت که روایی محتوایی آن توسط 6 متخصص مدیریت ورزشی تأیید گردید استفاده شد. فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون تی برای گروههای وابسته و مستقل و همچنین، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیران به طور معناداری توجه بیشتری به سبک رهبری وظیفه گرایی دارند. هیچ رابطة معناداری بین شرایط احراز مسئولیت فعلی و سبکهای رهبری مدیران مشاهده نشد. همچنین، سوابق علمی مدیران با سبک رهبری وظیفهگرایی و میزان شرکت در دورههای آموزشی و سوابق مربیگری با سبک رهبری انسانگرایی رابطة معناداری داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که امتیاز وظایف، نقشها و مهارتها و در مجموع، معیارهای کلی مدیریت با سبکهای رهبری مدیران رابطة قوی و مثبتی دارد. در این پژوهش بین گزارش معیارهای کلی مدیریت مدیران و کارکنان تفاوت معناداری مشاهده شد.

کلید واژگان :

سبک رهبری، تربیتبدنی، آموزش و پرورش، شرایط احراز مسئولیت، شهر



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک