چکیده :

هدف از اين پژوهش، شناسايي مقدار توجه به تربيت شهروندي در مولفه هاي جو، ساختار و ارتباط متقابل دانش آموز و معلم دوره متوسطه استان همدان بود. جامعه شامل تمامي دبيران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است و حجم نمونه محاسبه شده 143 نفر بود كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه­اي متناسب با جامعه آماري انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با گويه مرتبط با سه مولفه جو اجتماعي، ساختار سازماني و تعامل معلم و دانش آموز كه براساس طيف پنج درجه­اي ليكرت از كاملاً نامطلوب تا كاملاً مطلوب بوده است. پايايي پرسشنامه به روش آلفاي كرونباخ 877/0 به دست آمد و روايي محتوايي و صوري آن به تاييد 5 نفر از متخصصان دانشگاهي رسيد. براي تجزيه و تحليل آماري از تكنيك هاي توصيفي و استنباطي آمار با بهره­گيري از نرم افزار Spss18 استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه مولفه هاي جو اجتماعي و ساختار سازماني در سطح مطلوب و مولفه كنش متقابل معلم و دانش آموز در سطح متوسطاز نظر مقدار توجه به تربيت شهروندي قرار دارند. بدين ترتيب توصيه عمده اين پژوهش، لزوم تقويت روابط متقابل معلم و دانش­آموز بمنظور تحقق بهتر اهداف رفتار شهروندي است.

کلید واژگان :

تربيت شهروندي؛ جو؛ ساختار؛ ارتباط متقابل؛ معلمان؛ دوره متوسطه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک