چکیده :

هدف: اين پژوهش با هدف مقايسه اثربخشي 4 روش پيشگيري از سوءمصرف موادمخدر به روش شناختي-رفتاري اجتماعي، آموزش مهارت هاي زندگي، ارائه پوستر و ارسال پيام کوتاه بر تغيير نگرش و بهبود عزت نفس دانش آموزان انجام شده است. روش: در يک طرح شبه آزمايشي تعداد 150 دانش آموز از بين دانش آموزان ساکن در مجتمع هاي خوابگاهي کميته امداد استان چهارمحال و بختياري سال تحصيلي 90-1389 انتخاب و به صورت تصادفي در 4 گروه آزمايش و 1 گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 30 نفر) و طي مراحل پيش آزمون و پس آزمون پرسشنامه هاي نگرش نسبت به سوءمصرف مواد و عزت نفس در گروه هاي انتخابي اجرا شد. داده ها از طريق تحليل کواريانس و آزمون تعقيبي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها: نتايج نشان دادند که روش هاي پيشگيري بر تغيير نگرش نسبت به سوءمصرف مواد و بهبود عزت نفس دانش آموزان موثر بوده اند. در عين حال، نتايج آزمون تعقيبي LSD بيانگر آن بود که هر 4 روش پيشگيري با اثربخشي متفاوت بر تغيير نگرش نسبت به سوءمصرف مواد مخدر موثر بوده اند، در حالي که تنها روش هاي آموزش شناختي - رفتاري اجتماعي و آموزش مهارت هاي زندگي بر بهبود عزت نفس موثر بودند. نتيجه گيري: با توجه به نتايج مي توان چنين استنباط کرد که هر 4 روش پيشگيري مي تواند موجب ايجاد نگرش منفي نسبت به مواد مخدر شوند.

کلید واژگان :

پيشگيري، سوء مصرف مواد، نگرش، عزت نفس



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک