چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های هویت با معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. این پژوهش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه تبریز که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند. به این منظور از میان دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای 200 نفر(100 دختر و 100 پسر) به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه سبک هویت برزونسکی و پرسشنامه معنی زندگی صالحی استفاده شد. داده‌ها نیز به کمک روش‌های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) و آزمونتی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که معنای زندگی با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه مثبت معنادار و با سبک هویت سردرگم/ اجتنابی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک‌های هویت اطلاعاتی و سردرگم/ اجتنابی26% از واریانس معنای زندگی را تبیین می‌کنند. علاوه بر این تحلیل داده‌ها حاکی از آن است که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر معنای زندگی و سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین افرادی که دیدگاه و باور روشنی درباره هویت خود دارند، در زندگی برای خود اهداف معینی را انتخاب کرده و معنایی برای زندگی خود قائل هستند.

کلید واژگان :

سبک‌های هویت، سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری، سبک هویت سردرگم/ اجتنابی، معنای زندگی، دانشجویان دانشگاه تبریز



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک