چکیده :

ساختار بازار یکی از مهم¬ترین ویژگی¬های هر صنعت برای تحلیل وضعیت آن به شمار می-رود. برای بررسی ساختار بازار شاخص¬های مختلفی همچون تمرکز، صرفه‌های مقیاس، ورود بنگاه‌ها، تفاوت کالا و ... وجود دارد، اما اغلب مطالعات انجام شده در این زمینه از یکی از این شاخص‌ها (معمولا تمرکز) به منظور تعیین ساختار بازار استفاده می‌کنند. در این مطالعه با استفاده از روش¬شناسی منطق فازی، یک شاخص جامع ساختار بازار از ترکیب سه متغیر تمرکز، صرفه¬های مقیاس و تعداد ورود بنگاه‌ها به صنعت ساخته می‌شود و با استفاده از آن، به بررسی ساختار بازار زیربخش‌های صنعتی ایران در سطح کدهای چهار رقمیISIC در سال 1386 پرداخته می‌شود. نتایج حاصله حاکی از پایین بودن میزان شاخص جامع محاسبه شده برای تعیین ساختار بازار در اکثر زیربخش‌های صنعتی ایران است به طوری که 63 صنعت داری شاخص ساختار بازار کمتر از 22/0 هستند که عمده دلیل این امر در کم بودن صرفه¬های مقیاس در صنایع مذکور است. همچنین رتبه‌بندی زیربخش‌های صنعتی مذکور بر اساس میزان رقابتی بودن نشان می‌دهد که صنایع تولید آجر با شاخص ساختار بازار 037/0 به عنوان رقابتی¬ترین صنعت و صنایع تولید جواهرات و کالاهای وابسته با شاخص ساختار بازار 781/0 انحصاری¬ترین صنعت است.

کلید واژگان :

ساختار بازار، منطق فازی، شاخص جامع، تمرکز، صرفه¬های مقیاس، تعداد ورود بنگاه‌ها، زیربخش‌های صنعتی، ایران



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک