چکیده :

لیلی و مجنون نظامی یکی از پرتقلیدترین آثار تاریخ ادبیات فارسی است که شاعران متعددی با روایت آن طبع آزمایی کرده اند و دامنۀ نفوذ آن تا حدی است که مرزهای متون ادبی را درنوردیده و به عرصۀ سینما و تئاتر کشیده شده است. سال 1349 ش. زمانی است که سیامک یاسمی با تأثر از اثر نظامی و روایات دیگر داستان، فیلمی از لیلی و مجنون را ارائه داد که در این مقاله، محتوا و شگردهای روایی آن با اثر نظامی در چهار بخش تشابهات، تفاوت¬ها، محذوفات و اضافات مقایسه شده و به رابطۀ علیّ و معلولی رخدادهای دو روایت پرداخته شده است. روایت فیلم فاقد برخی از رخدادهای اثر نظامی است و این رخدادها گاه چندان فرعی و خام است که هم با واقعیت و زمان رخداد داستان ناسازگارند و هم پیوند استواری با شاکلۀ اصلی داستان ندارند. از طرفی، افزوده های فیلم باعث تقویت ابعاد داستان پردازی و آفرینش شخصیّت ها شده و بر کشش و زیبایی داستان افزوده است. برخی رخدادهای روایت نظامی فاقد رابطۀ علیّ و معلولی است و بیشتر شخصیّت های فرعی هم، نقشی خنثا و حضوری گذرا در داستان دارند، درحالی که میان بیشتر رخدادهای فیلم رابطۀ علیّ و معلولی برقرار است و اغلب شخصیّت ها هم نقشی پویا و حضوری پررنگ در داستان دارند.

کلید واژگان :

مقایسۀ تطبیقی، لیلی و مجنون، فیلم، نظامی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک