چکیده :

هدف اصلی که پژوهش حاضر دنبال می¬کند این است که چه عوامل جامعه شناختی در گرایش رانندگان به تخطی و تخلف از قوانین رانندگی تاثیر گذار است؟ این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. از جامعه آماری 1000 نفری رانندگان از طریق فرمول کوکران، 200 نفر انتخاب و پرسشنامه به طور تصادفی در بین آنها توزیع وروایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شده است. در این تحقیق از تئوری دورکیم، مرتن، هیرشی، چلپی،ایوانز،نیومن، آپادورای، برای تبیین گرایش به تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون نشان می¬دهد که بین متغیرهای کیفیت آموزش(43%-)، ناکامی(43%)، سرمایه اجتماعی پلیس(22%-)، بازداردنگی درونی(19%-)، رضایت اجتماعی(61%-)، بازدارندگی بیرونی(44%-)، سطح تحصیلات(38%-)¬، نگرش مذهبی(56%-)، سهل انگاری پلیس-(34%) با تخلف از قوانین و مقررات رانندگی معنادار و متغیرهای سن، ضعف مدیریتی و مدت زمان رانندگی با گرایش به تخلف از قوانین رانندگی رابطه معناداری نداشت. در نهایت ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها برابر با 39 % و ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 41% می باشد. به این معنی که متغیرهای معنادار در مدل توانستند 41% از متغیر وابسته را تبیین کنند و 59% آن را متیغرهایی تبیین نمودند که خارج از مدل هستند.

کلید واژگان :

تخلفات رانندگی، سرمایه اجتماعی،نظارت اجتماعی، مذهب، رضایت اجتماعی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک